ПОВІДОМЛЕННЯ про оприлюднення проєкту регуляторного акта
На виконання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, Тересвянська селищна рада повідомляє про оприлюднення проєкту рішення Тересвянської селищної ради "Про встановлення мінімальної місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомості з урахуванням місця її розташування, інших функціональних та якісних показників при передачі в оренду (суборенду) та житловий найм на території населених пунктів Тересвянської територіальної громади на 2025 рік"
https://rada.info/upload/users_files/04349610/fd060021af434a007b381950a74e7875.docx
- Даний проєкт рішення спрямований на задоволення потреб громадян та суб’єктів підприємницької діяльності в здійсненні господарської діяльності та захисті їх законних прав та інтересів, залучення додаткових коштів до бюджету.
- Проєкт рішення з додатками, що мають ознаки регуляторного впливу,та аналіз регуляторного впливу розміщено на офіційному сайті селищної ради у розділі «Регуляторна політика».
- Зауваження та пропозиції щодо проєкту даного регуляторного акту приймаються від фізичних, юридичних осіб, їх об'єднань у письмовому вигляді упродовж 31 календарного дня з дати оприлюднення його на сайті за такою адресою: вул. Народна,83, с-ще Тересва, Тячівський район, Закарпатська область, 90564, Тересвянська селищна рада.
Аналіз
регуляторного впливу до проекту рішення Тересвянської селищної ради «Про встановлення мінімальної місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомості з урахуванням місця її розташування, інших функціональних та якісних показників при передачі в оренду (суборенду) та житловий найм на території населених пунктів Тересвянської територіальної громади на 2025 рік»
Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання господарських відносин, а також оцінка важливості цієї проблеми.
Відповідно до статті 170 Податкового кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1253 «Про затвердження Методики визначення мінімальної суми орендного платежу за нерухоме майно фізичних осіб» мінімальна вартість місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб встановлюється відповідним органом місцевого самоврядування села, селища, міста, на території яких воно розташоване.
Проектом рішення Тересвянської селищної ради пропонується визначити мінімальну вартість місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб.
У разі не визначення мінімальної вартості місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна або не оприлюднення її до початку звітного податкового року, об'єкт обкладення податком на доходи фізичних осіб визначається орендарем (крім орендарів-фізичних осіб, які не є суб'єктами господарювання), виходячи з розміру орендної плати, передбаченого в договорі оренди.
З метою попередження ухиляння від оподаткування фізичних осіб, які отримують доходи від надання нерухомого майна в оренду, відповідно до пункту 5 Методики визначення мінімальної суми орендного платежу за нерухоме майно фізичних осіб, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1253, визначено значення мінімальної суми орендного платежу та підготовлено проект регуляторного акта щодо його визначення.
Сфера дії регуляторного акта розповсюджується на фізичних осіб – орендодавців та орендарів (крім орендарів-фізичних осіб, що не є суб’єктами господарювання), які згідно з статті 170 Податкового кодексу України є податковими агентами платників податку – орендодавців, визначають під час нарахування доходу від надання в оренду (суборенду), житловий найм (піднайм) нерухоме майно (включаючи земельну ділянку, на якій розміщується нерухоме майно, присадибну ділянку), крім земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю, мінімальну суму орендного платежу за повний чи неповний місяць такої оренди.
- Обґрунтування, чому визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів і потребує державного регулювання
Зазначена проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів або чинних регуляторних актів тому, що Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1253 визначати мінімальну вартість 1 кв. метра нерухомого майна фізичних осіб рекомендовано органам місцевого самоврядування.
Таким чином, вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття рішення Тересвянської селищної ради «Про встановлення мінімальної місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомості з урахуванням місця її розташування, інших функціональних та якісних показників при передачі в оренду (суборенду) та житловий найм на території населених пунктів Тересвянської територіальної громади на 2025 рік». Це дасть змогу фізичним особам – орендодавцям та суб’єктам господарювання-орендарям сплачувати податок на доходи фізичних осіб, дозволить не допустити втрат бюджету громади, збалансувати інтереси територіальної громади та суб’єктів господарювання.
- Обґрунтування, чому визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою діючого регуляторного акта або внесення змін до нього
Визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою діючого регуляторного акта або за рахунок унесення змін до нього, оскільки на теперішній час відсутній регуляторний акт, що визначає для фізичних осіб мінімальну вартість місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна.
- Визначення очікуваних результатів прийняття запропонованого регуляторного акта, у тому числі здійснення розрахунку очікуваних витрат та вигод суб’єктів господарювання, територіальної громади та органів місцевого самоврядування внаслідок дії регуляторного акта
Прийняття зазначеного рішення дозволить визначити мінімальну вартість місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб, які отримують доходи від надання нерухомого майна в оренду.
При впровадженні регуляторного акта очікуються стабільні надходження до бюджету громади від сплати податку на доходи фізичних осіб та попередження ухилення від оподаткування фізичних осіб та суб’єктів господарювання, на яких поширюється його дія.
У разі прийняття запропонованого проекту регуляторного акта очікуються такі вигоди та витрати:
Сфера впливу регуляторного акта |
Очікувані |
|
вигоди |
витрати |
|
Територіальна громада |
Стабільність соціально-економічного розвитку громади та надходжень до місцевого бюджету податку на доходи фізичних осіб, що дасть можливість вирішувати соціальні проблеми та здійснювати благоустрій громади |
Відсутні |
Фізичні особи, які отримують доходи від надання нерухомого майна в оренду |
Впровадження регуляторного акта через прозору процедуру врегульовує відносини орендодавця та орендарів-суб’єктів господарювання |
Витрати на сплату податку на доходи фізичних осіб в межах, установлених Податковим кодексом України |
Органи місцевого самоврядування |
|
Відсутні |
- Визначення Визначення цілей державного регулювання
Метою регуляторного акта є визначення мінімальної вартості місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб, згідно з діючим законодавством.
- Визначення та оцінка всіх прийнятих альтернативних способів досягнення визначених цілей, у тому числі тих, які не передбачають безпосереднього регулювання господарських відносин
У ході пошуку альтернативних способів досягнення встановлених цілей доцільно розглянути три такі можливості:
-
- відмова від введення в дію запропонованого акта;
- прийняття запропонованого проекту рішення селищної ради;
- здійснення регулювання нормативним актом іншого органу.
Перша альтернатива.
Якщо орган місцевого самоврядування не визначить мінімальну вартість місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна чи не оприлюднить її у спосіб, найбільш доступний для членів територіальної громади, об’єкт обкладення податком на доходи з фізичних осіб визначається орендарем (крім орендарів-фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання), виходячи з розміру орендної плати, передбаченого в договорі оренди. Це може спричинити заниження обсягів нарахованого до сплати податку й, відповідно, зменшити надходження до бюджету громади. Отже, така альтернатива не є прийнятною.
Друга альтернатива.
Призведе до узгодження діяльності з надання в оренду майна фізичних осіб з реаліями сьогодення на ринку нерухомості та поповнення доходної частини бюджету громади.
Третя альтернатива.
Здійснення регулювання нормативним актом іншого органу не є можливим у зв’язку з тим, що право самостійно визначати мінімальну вартість місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб, відповідно до чинного законодавства України, належить селищній раді (шляхом прийняття відповідного рішення).
- Аргументація щодо переваг обраного способу досягнення визначених цілей.
Введення в дію запропонованого акта є єдиним шляхом досягнення встановлених цілей. Безумовність обраного виду правового регулювання ґрунтується на загальнообов’язковості рішень селищної ради для виконання на території Тересвянської громади.
Запропонований спосіб вирішення зазначеної проблеми є єдиним, з огляду на можливість виконання та ефективну реалізацію регуляторного акта, який повністю відповідає повноваженням селищної ради згідно з чинним законодавством України. Лише у такий спосіб можливо вирішити зазначені проблеми, враховуючи інтереси територіальної громади, суб’єктів господарювання та органу місцевого самоврядування.
- Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначених проблем шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта
Вирішення проблеми відбувається шляхом прийняття запропонованого проекту рішення селищної ради, який ураховує діючу величину опосередкованої вартості 1 кв. метра житла, коефіцієнт окупності об’єкта.
Основою для розрахунку є Методика визначення мінімальної суми орендного платежу за нерухоме майно фізичних осіб, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1253, з використанням:
- прогнозного середньорічного показника опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України на 01.10. 2024 року, який за наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України «Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України» (розрахованих станом на 01 жовтня 2024 року) від 23.10.2024 року № 1168, складає 19 676 грн.. Цей показник буде змінюватися щорічно згідно з відповідним Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України;
– коефіцієнта окупності об’єкта в разі надання його в оренду, що відповідає проектному строку експлуатації об'єктів нерухомості, згідно з рішенням Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України (Наказ від 30 вересня 1998 року №215 «Про затвердження Єдиного класифікатора житлових будинків залежно від якості житла та наявного інженерного обладнання»).
У зв’язку із зазначеним, вирішення проблеми щодо визначення мінімальної вартості місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб у громаді можливо шляхом прийняття рішення Тересвянської селищної ради. Запропонований спосіб досягнення цілей є єдиним і безумовним шляхом вирішення проблеми й ґрунтується на загально-обов’язковості виконання всіма учасниками правовідносин у системі оподаткування норм зазначеного рішення.
- Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта
Можливість досягнення цілей, передбачених п.5 аналізу, у разі прийняття зазначеного рішення є цілком реальною та обґрунтованою у зв’язку з тим, що метою розробки проекту рішення є цілеспрямоване вирішення проблеми.
Рішення буде запроваджено на належному рівні й підлягатиме обов’язковому виконанню органами місцевого самоврядування, органами податкової служби, фізичними особами – орендодавцями та суб’єктами господарювання-орендарями.
- Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей з най- меншими витратами для суб’єктів господарювання, територіальної громади та органів місцевого самоврядування
Досягнення цим регуляторним актом встановлених цілей не вплине на економічні витрати територіальної громади, держави, а для фізичних осіб, які отримують доходи від надання нерухомого майна в оренду, вони будуть приведені до економічно обґрунтованих розмірів.
- Обґрунтування щодо вигод, які виникатимуть внаслідок дії запропонованого регуляторного акта, виправдовують відповідні витрати у випадку, якщо витрати та/або вигоди не можуть бути кількісно визначені
Внаслідок прийняття запропонованого регуляторного акта часові виміри не змінюються взагалі, а витрати та вигоди суб’єктів господарювання майже не змінюються.
Досягнення встановлених цілей шляхом виконання вимог регулятор- ного акта принесе вигоди, а витрати будуть здійснюватися для фізичних осіб, які отримують доходи від надання нерухомого майна в оренду, у межах, встановлених Податковим кодексом України. При цьому не всі вигоди, що виникатимуть, можуть бути кількісно визначені. Невизначеними є такі кількісні показники як надходження коштів від сплати податку на доходи фізичних осіб, які отримують доходи від надання нерухомого майна в оренду, та кількість суб’єктів господарювання, які сплачують податок. Це пояснюється відсутністю окремого коду бюджетної класифікації, на який надходять кошти від надання в оренду нерухомого майна. Тобто, неможливо, виходячи зі звіту про виконання місцевих бюджетів управління Державного казначейства у Закарпатській області, проаналізувати суму надходжень цього платежу та кількість платників.
Крім кількісних показників до вигод належать:
- стабільний клімат для здійснення підприємницької діяльності;
- досягнення соціально-економічного розвитку та вирішення проблем благоустрою громади, всебічного забезпечення прав членів територіальної громади;
- дотримання принципу верховенства закону та врахування особливостей соціально-економічного розвитку громади;
- застосовування нормативного акта селищної ради, який відповідатиме вимогам чинного законодавства України, органами державної податкової служби та платниками податку на доходи фізичних осіб.
- Оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи державної влади, місцевого самоврядування, суб’єкти господарювання, які повинні впроваджувати та виконувати їх
Впровадження та виконання вимог регуляторного акта не залежить від ресурсів виконкому селищної ради, а фізичні особи – орендодавці та суб’єкти господарювання-орендарі повинні сплачувати податок на доходи фізичних осіб, виходячи з загальної площі орендованого нерухомого майна й мінімальної вартості місячної оренди 1 кв. метра, передбаченої цим рішенням, працювати в діючому податковому полі, планувати подальшу діяльність.
- Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
На дію акта можуть впливати такі зовнішні чинники як прийняття змін та доповнень до чинного законодавства України в цій сфері. У подальшому внесення змін до зазначеного рішення можливе в разі зміни діючого законодавства України або виникнення необхідності в нормативному врегулюванні певних правовідносин.
- Обґрунтування запропонованого терміну дії регуляторного акта
Термін дії визначеної мінімальної вартості місячної оренди 1 кв метра загальної площі нерухомого майна фізичних осіб – 1 рік. Щорічно вона буде обраховуватися в залежності від зміни середньої вартості 1 кв метра ново- збудованого об’єкта, подібного до орендованого, яка обчислюється залежно від ринкової вартості, згідно з відповідним Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, у зв’язку з чим будуть вноситися відповідні зміни до запропонованого регуляторного акта.
За підсумками аналізу відстеження його результативності, у разі потреби та з прийняттям інших нормативних актів України, до цього також будуть вноситися відповідні зміни згідно з регуляторною процедурою.
- Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Показники результативності дії рішення селищної ради та результати їх впровадження:
- стабільна кількість суб’єктів господарювання, на яких вона поширюється;
- сталий обсяг надходжень до бюджету громади коштів, що будуть використовуватися на впровадження програм соціально-економічного та культурного розвитку громади.
Відповідно до частини 5 статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" рівень поінформованості суб'єктів господарювання-фізичних осіб з основних положень рішення визначається чисельністю осіб, які ознайомляться із зазначеним рішенням. Для мешканців громади такими джерелами інформації є:
- Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності дії регуляторного акта у разі його прийняття
Повторне та періодичні відстеження будуть проводитися у строки визначенні чинним законодавством.
Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися фінансовим відділом та відділом економічного розвитку Тересвянської селищної ради шляхом аналізу статистичних даних, наявних у інформації, наданих Тячівською державною податковою інспекцією головного управління Міндоходів у Закарпатській області відносно надходжень до бюджету громади та виявлених ухилянь від оподаткування фізичних осіб, які отримують доходи від надання нерухомого майна в оренду.